سحر پیرجمادی؛ رضا امین زاده؛ احمد محمودی؛ زهرا همت یار
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارها و پیامدهای جلوگیری از تنفر و ترک ورزش دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی بود. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت قضاوتی هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از رویکرد اکتشافی از طریق فرایند ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارها و پیامدهای جلوگیری از تنفر و ترک ورزش دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی بود. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت قضاوتی هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از رویکرد اکتشافی از طریق فرایند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. همچنین از پایایی بازآزمون استفاده شد.یافتهها: در پژوهش حاضر 104 شاخص در قالب 14 مفهوم (استفاده از دانش و علم تمرین، توجه به ویژگیهای شخصیتی-روانی، توسعۀ ورزش همگانی، حذف عادات نامناسب در محیطهای ورزشی، تبلیغ و ترویج، اقتصادی، تسهیل دسترسی، نقش دولت و مسئولان، افزایش مشارکت، افزایش آگاهی، بهبود وضعیت جسمی-روانی جامعه، تغییر باورها، توسعۀ حرفهای و توسعۀ آموزشی) شناسایی شد.نتیجهگیری: پژوهش حاضر بر توجه به عوامل راهبردهای انگیزشی، فرهنگسازی، راهبردهای ساختاری، فرهنگپذیری ورزش در جامعه، افزایش سلامت عمومی و توسعۀ زیرساختهای ورزشی در جلوگیری از تنفر و تمرینزدگی دانشآموزان از ورزش تأکید دارد. در این زمینه توجه به عواملی نظیر ساخت و مکانیابی اماکن ورزشی در محیط مدرسه، افزایش ساعت تربیت بدنی در مدارس، تهیة برنامههای ورزشی در رادیو و تلویزیون، برگزاری برنامههای صبحگاهی ورزشی، دعوت از چهرههای مشهور ورزشی و ارائة تخفیف به کودکان و نوجوانان بهمنظور جلوگیری از تنفر و تمرینزدگی دانشآموزان از ورزش پیشنهاد میشود.